29 November 2022

Glutamina w diecie

Glutamina jest prekursorem syntezy białka i pozostałych aminokwasów, glukozy oraz nukleotydów. Umiarkowany wysiłek fizyczny nie ma wpływu na syntezowanie glutaminy przez ustrój. Jednak bardzo intensywny wysiłek fizyczny przyczynia się zmniejszeniu syntezy glutaminy oraz zwiększeniu jej wychwytowi przez wątrobę i komórki układu odpornościowego. Glutamina jest również elementem diety sportowców. Producenci jej suplementów wskazują, że to białko przyspiesza regenerację mięśni po odbytym wysiłku fizycznym oraz zwiększa wytrzymałość i siłę mięśni. Nie stwierdzono również wpływu glutaminy na wzrost wydajności podczas wysiłku. Pod wpływem glutaminy nie dokonuje się również wzrost przyrost masy mięśniowej. Sugeruje się, iż ten aminokwas poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i zmniejsza ilość zakażeń mogących zajść po treningu. Warto jednak uważać i nie przesadzić z dawkowaniem tego suplementu. Nadmiar glutaminy może powodować zaparcia lub biegunkę oraz zaburzenia układu pokarmowego. Wystąpić również mogą zmiany skórne, zawroty głowy i dreszcze. Finalnie, nadmierne dawkowanie suplementu glutaminy, może skończyć się uszkodzeniem układu nerwowego.

Previous post Glutamina wspomoże budowę mięśni
Next post Glutamina większa bilans azotowy